Realizace 2016.
Cíl udržitelného rozvoje:
Kvalitní vzdělání
Rovnost mužů a žen
Udržitelná města a obce
Život ve vodě
Věk žáků od 6 do 15 let.
Škola
Základní škola a Mateřská škola Zbyslavice
Hlavní 103, Zbyslavice
742 83 Klimkovice
Typ školy
Základní škola neúplná
Velikost školy
21 - 80 žáků
Velikost obce
501 - 1 000 obyvatel
Anotace
Plánování – vize Naučné stezky vznikla v době, kdy se obec Zbyslavice zapojila do programu místní Agenda 21. Starostka obce začala s procesem participace. Začali jsme se setkávat a diskutovat o projektech. Zaměstnanci školy se účastnili veřejného fóra pořádaného pro veřejnost. Na základě Veřejného fóra jsme uskutečnili školní veřejné fórum. Pedagogové ZŠ a MŠ Zbyslavice umožnili spolupráci žáků 1. až 5. ročníku, aktivně přispěly i děti mimoškolního věku. Diskutovali jsme zejména o tom, co bychom mohli v obci zlepšit, co bychom mohli udělat sami a za jakých okolností budeme potřebovat odbornou pomoc. Nakonec si žáci zvolili deset nejdůležitějších témat, které by byli schopni zpracovat. V rámci hlasování získalo nejvíce bodů vytvoření naučné stezky u zdejších rybníků.
Zaměřili jsme se na prostor v okolí rybníků, které zde byly vytvořeny v roce 2010, nebyly však příliš využívány veřejností. Žáci ZŠ a MŠ, aktivní členové ekokroužku ve spolupráci s místními organizacemi zmapovali okolní faunu a floru. Žáci úspěšně spolupracovali s odborníkem na poznávání rostlin a živočichů, který je pomocí iPadu naučil zachycovat krásy okolí zbyslavických rybníků. Žáci vyhledávali informace o zdejších zástupcích a vytvářeli pracovní listy, malovali obrázky vybraných druhů. Nakonec vzniklo ve spolupráci s obcí Zbyslavice deset naučných tabulí, které mapují místní faunu a floru, z nichž dvě tabule byly realizovány v rámci tohoto projektu. Místní poskytovatel internetového připojení také nainstaloval wifi pro využívání QR kódu.
Cíl projektu
Vytvořit významný prvek Naučné stezky 21. stolení obce Zbyslavice – možnost získávání informací pomocí QR kódů přímo v přírodě.
Používání mobilních kódů online při návštěvě naučné stezky anebo ve výuce.
Aktivní zapojení žáků a dětí školy – práce žáků bude spočívat v prozkoumání fauny a flory u rybníků a následně ve vyhledávání informací. Naučí se pracovat s informacemi, orientovat se v přírodě, vytvářet si dlouhodobé znalosti a pozitivní vztah k přírodě.
Zmapování a zaznamenání - vodní rostliny, stromy, rostliny, byliny v okolí rybníků, ryby, obojživelníci, vodní ptactvo, zpěvní ptáci, savci.
Zviditelnění naučné stezky v okolí rybníku pro širší veřejnost a okolí obce, šetrné propojení moderních technologií se světem přírody.
Hlavní aktivity
Nejprve děti a žáci s iPady mapovali a poznávali místní faunu a floru. Sesbírané fotografie sloužily k vyhledávání informací o daných druzích. V terénu mapoval situaci i odborník na přírodu, který dětem podával bližší informace. V rámci výzkumu a získávání informací byly použity školní encyklopedie, herbáře, atlasy rostlin a živočichů a internetové stránky s odkazy na rostliny a živočichy vyskytující se u rybníků. Žáci výtvarně zpracovali jednotlivé vybrané zástupce, diskutovali o otázkách a o konečné podobě pracovních listů. Při slavnostním otevření pro rodiče, občany a širokou veřejnost prezentovali nově vzniklou Naučnou stezkou svými ilustracemi a informacemi o panelech.
Výstupy
Ve spolupráci s Obcí Zbyslavice vzniklo 10 naučných tabulí, které mapují místní faunu a floru. V rámci programu ŠUŽ vznikly 2 tabule, tabule číslo 9 a 10. Žáci se zaměřili na zmapování dřevin v oblasti rybníků, fotili a následně vyhledávali v encyklopediích informace a zajímavostí o daném druhu, malovali plody, listí, vytvářeli otázky. Každá tabule pak obsahuje QR kod, který žáci v rámci mapování vytvořili na iPadu. Tento QR kod odkazuje na webové stránky, kde je možnost si virtuálně zpracovat otázky z pracovního listu. Žáci pracovali ve věkově smíšených skupinách a vznikl tak přehled všech dřevin, které v okolí rybníků rostou. Byly vytvořeny zejména fotografie z období jara, které pořídili žáci v rámci poznávání okolí rybníků. Dále byly zpracovány pracovní listy, které jsou k dispozici v pdf formě a také interaktivní pracovní listy s wifi přístupem pro QR kódy.