Realizace 2016.
Cíl udržitelného rozvoje:
Dostupné a čisté energie
Důstojná práce a ekonomický růst
Méně nerovností
Věk žáků od 6 do 11 let.
Škola
Základní škola a Mateřská škola Kyjovice
Kyjovice 101
747 68 Kyjovice
Typ školy
Základní škola neúplná
Velikost školy
21 - 80 žáků
Velikost obce
501 - 1 000 obyvatel
Anotace
Prostřednictvím projektových aktivit jsme se pokusili zvýšit povědomí o důležité úloze ptáků v přírodě a o nutnosti jejich ochrany. V průběhu projektu děti pod vedením vyučujících zjišťovaly, v jakém stavu se nacházejí budky v blízkém zámeckém lesoparku, zjistily, které byly osídlené a vyčistily je. Ve vyučování hledaly informace o ptácích žijících v okolí a připravovaly podklady pro kalendář na tento školní rok, namalovaly obrazy ptáků a napsaly krátké příběhy o ptácích. O tom, jak pomoci přežít ptákům zimu přemýšlely při sestavování dotazníků a připravily sadu rad, které jsou umístěny na infopanelu u vstupu do školní zahrady.
Děti se naučily, jak vyrobit funkční ptačí budku i krmítko a dozvěděly se, čím lze ptáky přikrmovat. Projektu se účastnily jak děti mateřské školy, tak žáci základní školy a studenti pobočky výtvarného oboru ZUŠ Heleny Salichové. S realizaci nám pomohli rodiče (vyplnění dotazníků) a člen ČZS Kyjovice. Téma naší Ptačí stezky nás bude provázet po celý tento školní rok.
Cíl projektu
Hlavním cílem našeho projektu bylo informování veřejnosti o významu ptáků pro přírodu a seznámení s druhy ptáků, které se vyskytují v okolí Kyjovic.
Hlavní aktivity
Projekt byl realizován především dětmi ZŠ a MŠ Kyjovice ve spolupráci s rodiči a studenty ZUŠ Heleny Salichové. S vedením dílny v pracovních činnostech nám pomohl člen místní organizace Českého zahrádkářského svazu. Pravidelná podzimní kontrola ptačích budek v místním lesoparku proběhla pod vedením Ing. Závalského.
Aktivity, které jsme v průběhu projektu uskutečnili:
a) Kontrola a vyčištění stávajících ptačích budek v zámeckém lesoparku v Kyjovicích
b) Dílna v pracovních činnostech pod vedením pana Václava Havrlanta - výroba ptačí budky a krmítka
c) Příprava kalendáře – žáci namalovali obrázky ptáků a vyhledali informace o ptácích, které pozorují v okolí Kyjovic
d) Dílna psaní – žáci napsali krátké příběhy, ve kterých vystupují ptáci
e) Čtenářské lekce – žáci 3. – 5. ročníku čtou na pokračování knihy Ondřej Sekora: Uprchlík na ptačím stromě, Karel Nový: Rybaříci na Modré zátoce.
e) Dotazníky – žáci připravili otázky dotazníku, který vyplnili společně s rodiči
f) Informační tabule – žáci připravili texty s radami, jak vyrobit krmítko a jak přikrmovat ptáky v zimě. Tabule bude umístěna u vchodu do školní zahrady nedaleko místního lesoparku.
g) V prostorách základní školy je umístěna výstava obrazů, kterou připravili studenti ZUŠ Heleny Salichové.
h) Děti mateřské školy prožili týdenní program s ptáky – modelovaly ptačí hnízda, malovaly ptáky a představovaly si, jaké to je, mít křídla.
Výstupy
- Kalendář Ptačí stezka a deníky pro žáky na školní rok 2016 – 2017.
- Informační panel u vchodu do zahrady školy.
- Výstava obrazů v prostorách školy.
- Budka a krmítko, která bude umístěna v okolí mateřské školy.
- Dotazníky pro děti a rodiče.