Realizace 2016.
Cíl udržitelného rozvoje:
Rovnost mužů a žen
Pitná voda, kanalizace
Dostupné a čisté energie
Průmysl, inovace a infrastruktura
Věk žáků od 15 do 19 let.
Škola
Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o.
Zoubkova 149/20
634 00 Brno
Velikost školy
více než 400 žáků
Velikost obce
10 001 - 100 000 obyvatel
Anotace
Projekt se zabýval problematikou zlepšování všech oblastí kvality života seniorů a rozvojem sociální interakce mezi seniory a žáky střední školy. Zaměřili jsme se na oblast fyzického i psychického zdraví a na oblast sociálních vztahů mezi odlišnými věkovými skupinami.
Žáci sestavili zásobník speciálních cvičení, nakoupili hry pro rozvoj kognitivních funkcí a ve spolupráci s rodiči připravili ukázky zdravého jídelníčku. Proběhla čtyři setkání, při kterých jsme všechny cíle realizovali.
Cíl projektu
Projekt si kladl za cíl zlepšit kognitivní funkce u seniorů a vytvořit sociální vazby mezi mladými lidmi a seniory.
Hlavní aktivity
V květnu a v červnu jsme s žáky debatovali o aktivitách s jejich prarodiči a vybírali nejoblíbenější hry na zlepšování paměti a pozornosti. Následně jsme sestavili návrh speciálních cvičení a her pro rozvoj kognitivních funkcí, jemné motoriky, zvyšování sebeobslužnosti. Zástupci žáků a 2 učitelé se setkali s vedením Domova. O spolupráci jsme požádali Kliniku interní, geriatrie a praktického lékařství FN Brno, která u nás na škole realizuje projekt „Stárněme úspěšně“, a MUDr. Petra Unčovského, ortopeda, jehož velkou část klientů tvoří právě senioři. V červenci jsme zpracovali projekt. V srpnu proběhla domluva s Domovem na způsobu a termínech realizace projektu.
Září – listopad – nákup pomůcek, vytvoření zásobníku her a cvičení a propagace projektu (osobní pozvánky seniorů na akce) a realizace projektu.
Při prvních třech setkáních připravili žáci občerstvení, zajistili doprovod méně mobilním seniorům do společenské místnosti, po úvodním zahájení ve společenské místnosti proběhla přednáška na stanovené téma a poté se senioři i žáci rozdělili na 3 skupiny. Jedna skupina cvičila s psychomotorickými pomůckami a další dvě skupiny hrály různé společenské hry. Někteří mobilnější klienti se zúčastnili jak cvičení, tak her. Hraní her žáci seniorům zpříjemňovali roznášením občerstvení. Po skončení cvičení se občerstvili i „cvičenci“ a žáci jim dělali společnost.
Při čtvrtém setkání jsme zorganizovali tzv. „sportovní dopoledne“. Klienti byli rozděleni do 5 družstev. Žáci zajišťovali jednotlivá stanoviště, dělali klientům doprovod a pomáhali při plnění jednotlivých úkolů. Nachystali jsme pro každého účastníka čokoládovou medaili a pro vítězné družstvo „medaili“ - masážní kroužek. Po vyhlášení výsledků žáci opět klienty doprovodili a dovezli na pokoje.
Výstupy
- Vytvořili jsme zásobník specifických cvičení a her pro seniory, který byl zaměřen na rozvoj kognitivních funkcí u seniorů.
- Nakoupili jsme speciální hry a cvičební pomůcky, které můžeme používat jak ve výuce, na školních kurzech, tak při dalších aktivitách v domově.
- Zlepšení duševního a tělesného zdraví se neprojeví v krátké době, nicméně z kladných ohlasů můžeme usuzovat na pozitivní přínos pro všechny zúčastněné, ačkoliv jsou naše položky obtížně měřitelné.