Období realizace od 2019 do 2020.
Cíl udržitelného rozvoje:
Zdraví a kvalitní život
Udržitelná města a obce
Věk žáků od 13 do 14 let.
Škola
ZŠ a MŠ Prosetín
Prosetín 3
539 76
okres Chrudim
Typ školy
Základní škola úplná
Velikost školy
151 - 400 žáků
Velikost obce
501 - 1 000 obyvatel
Anotace
Projekt byl realizován se žáky osmé třídy ve věku 13 až 14 let naší školy. Žáci v rámci projektu zjistili, že je v obci nedostatečné vyžití pro náctileté děti. Realizací projektu vzniklo workoutové hřiště na prostranství u pošty, které bylo do té doby nevyužívané.
Cíl projektu
Cílem projektu bylo více si všímat a vnímat místo, kde žijeme. Vyslechnout názory druhých a pokusit se vzájemně domluvit.
Díky realizaci projektu došlo k naplnění následujících cílů:
žáci se naučili lépe spolupracovat a komunikovat nejen mezi sebou, ale i s dospělými, dokázali argumentovat, prosadit svůj názor, ale také naslouchat názorům druhých
- naučili se plánovat a promýšlet jednotlivé kroky
- učili se vyhledávat informace a pracovat s nimi
- lépe poznali sami sebe, přemýšleli o svých silných a slabých stránkách
- lépe poznali místo, kde žijí nebo chodí do školy, seznámili se s jeho historií, vytvořili si k naší obci pevnější pouto
- získali větší přehled o práci zastupitelů obce, o jejich pravomocích
Hlavní aktivity
září, říjen … Vytváříme bezpečné prostředí – při realizaci tohoto kroku jsem nepracovala s metodikou ŠUŽ, využívala jsem aktivity z nápadníku Třída v pohodě (např. Papírová válka trochu jinak, Malování jednou tužkou, Marek a Petra/Abigail, Barevné kruhy, …), aktivity jsem zařazovala především v třídnických hodinách, hlavním výstupem bylo vytvoření třídních pravidel komunikace
říjen, listopad 2019… Vnímáme sebe i místo
– práce s metodikou Silné stránky v akci (hodina ČJ a VKO) – aktivity se účastnili všichni žáci, včetně žáka s LMP (pracoval s asistentkou pedagoga)
- smyslové vnímání přírody (PČ a VV) – pracovali všichni žáci pod mým vedením, s výtvarnou prací nám pomohla vyučující výtvarné výchovy (Mgr. V. Zahálková)
- mapování místa pocitovou mapou – zapojili se všichni osmáci, mapu jsme si sami nakreslili, každý dostal zmenšenou verzi (formát A4) a přesné instrukce, žáci se ptali vždy pěti respondentů (obyvatel Prosetína, měli dbát na „pestré složení“ své pětice), názory respondentů (obyvatel Prosetína) jsme zaznamenali do společné pocitové mapy, získali jsme zajímavé údaje o oblíbených i neoblíbených, případně nebezpečných místech v obci
prosinec 2019 … Přemýšlíme o udržitelném životě
- pobyt v Horním Maršově – 2. – 4. 12. 2019, mimo jiné aktivita Komunitní mapa
- v hodinách VKO jsme přemýšleli o udržitelném životě v naší obci
leden, únor 2020 … Poznáváme místo do hloubky
– kniha Prosetín obec a škola v proměnách času – diskuse s autorkou Mgr. Lucií Frišovou (hodiny ČJ, D a VKO)
- příběhy místa – hodiny ČJ a VKO
únor, březen 2020 … Plánujeme budoucnost místa
- tvorba vize místa (hodiny VKO)
- příprava setkání s komunitou, účast na zasedání obecního zastupitelstva (4 žáci) – pozvání zastupitelů na setkání
- prezentace naší práce komunitě – 10. března 2020, prezentace realizovaných aktivit, představení tří variant (zahradní altán na volném prostranství u pošty, úprava autobusové zastávky u školy, workout na volném prostranství u pošty), diskuse s představiteli obce, setkání se účastnili všichni osmáci, tři zastupitelé (včetně pana starosty a místostarosty), zástupci školy a rodičů (viz. prezenční listina)
březen, duben 2020 … Vybíráme a promýšlíme projekt
- aktivity proběhly v on-line prostředí, účastnili se všichni osmáci, vybrali si realizaci workoutového hřiště
září, říjen 2020 … Realizujeme projekt
- 21.9. 2020 - schůzka s novým panem starostou (bývalý pan místostarosta) a s paní ředitelkou, výběr konkrétního workoutového hřiště, domluva o spolufinancování hřiště obcí, žáci se zavázali hřiště udržovat
listopad 2020 … Hodnotíme a promýšlíme co dál
- aktivita proběhla on-line přes školní informační systém Edookit
Výstupy
Během realizace projektu jsme se navzájem lépe poznali, naučili se spolupracovat a komunikovat, přijímat názory a argumenty ostatních, naslouchat jim. Blíže jsme se seznámili s naší obcí, všímali si hezkých, méně hezkých i vyloženě ošklivých či nebezpečných míst kolem sebe.