Realizace 2016.
Cíl udržitelného rozvoje:
Pitná voda, kanalizace
Průmysl, inovace a infrastruktura
Mír, spravedlnost a silné instituce
Věk žáků od 6 do 11 let.
Škola
Základní škola a Mateřská škola Kocbeře
Kocbeře 126
544 64
Typ školy
Základní škola neúplná
Velikost školy
21 - 80 žáků
Velikost obce
Do 500 obyvatel
Anotace
Realizací projektu Kocbeřské mravenčení jsme chtěli zpopularizovat zdejší přírodní zajímavost – velké kolonie mravenců s více než metrovými mraveništi a upozornit na jejich ochranu a zároveň tím vylepšit prostředí autobusové zastávky nedaleko školy z hlediska užitnosti i estetiky.
Cíl projektu
1. Zpopularizovat zdejší přírodní zajímavost – velké kolonie mravenců s více než metrovými mraveništi a upozornit na jejich ochranu – zabývat se se žáky touto tematikou ve vešech předmětech
2. Umístit lavičku s touto tematikou na autobusové zastávce nedaleko školy při cestě k mraveništím
3. Obohatit tímto prvkem plánovanou „revitalizaci“ naučné stezky z roku 2006
4. Zabavit nudící se děti na autobusových zastávkách
5. Vytvořit případné další herní prvky s touto tematikou
Hlavní aktivity
Během jara jsme realizovali několik terénních exkurzí k mraveništím, jednu s lektorkou KRNAPu, abychom žáky zasvětily do problému. Doplňkově jsme se naučili tři písničky o mravencích, četli knihu Ondřeje Sekory Ferda Mravenec a zhlédli některé epizody ve filmu.
S externím lektorem žáci vymýšleli mravenčí příběhy a následně je výtvarně ztvárnili – někteří kreslili klasický komiks, jiní modelovali a fotili jednotlivé obrazy děje. Následně je potom doplnili dialogy nebo textem. Pro další část vyhledávali a sestavovali do naučných tabulí odborné informace a zajímavosti. Žáci pracovali ve věkově smíšených skupinách od 1.do 5.ročníku. Starší žáci následně v IT programu doplňovali text. Závěrečné práce dokončil pan Pýcha grafička, která upravovala žáky nakreslená bludiště pro tisk. Polepy a umístění zajišťuje obec.
Mravenčí lavičku vyřezal profesionální řezbář. Umístěni zajistil autem s rukou místní podnikatel, jiný poskytl oblázky a další zajistil terénní úpravy. Obec vše z části financovala. Otec našich žáků sponzorsky poskytl dřevo a další vyřezal mravenčí prolézačku na plácku, kudy se chodí k mraveništím.
Výstupy
1.) Ve čtyřech prázdných „reklamních plochách“ autobusových zastávek jsou příběhy, které děti vymýšlely a výtvarně ztvárnily. V druhé části plochy jsou žáky vyhledané odborné informace o životě mravenců.
2.) Na zastávce je umístěna vyřezávaná „mravenčí lavička“ a terén je upraven oblázky – zajistil zřizovatel a sponzorská firma. Na zadní stěně zastávky jsou mravenčí bludiště a počítadlo, aby se čekající děti zabavily
3.) Na plácku u hřbitova je mravenčí průlezka – dřevo darovala jedna rodina, další otec a dědeček vyřezali.