K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.


O programu

Škola pro udržitelný život (ŠUŽ) je program, který pomáhá školám přispívat ke zlepšování životního prostředí a kvality života ve svém okolí. Prostřednictvím  projektů žáci, učitelé a místní komunita podporují udržitelný rozvoj místa a žáci se tak učí důležitým dovednostem pro život.

IMG-20250410-WA0005

Začátky a současnost

2004

První pilotní ročník zapojených škol do programu.

 

2025

Do sítě ŠUŽ a MZU je zapojeno téměř 300 škol, aktivně program řeší v tomto školním roce 35 škol (ZŠ i SŠ).

Naše filozofie

Žáci spolu s dalšími partnery z obce přemýšlí o tom, co mohou udělat pro rozvoj své obce nebo okolí školy. Spolu pak postupně realizují navržené změny a tím mění k lepšímu místo, kde žijí a učí se. Naplňují tak místní Agendu 21.

 

To se děje s ohledem na udržitelný rozvoj místa i světa a je tak praktickým příkladem naplňování Cílů udržitelného rozvoje  (SDGs) a Strategického rámce České republiky 2030.

výukové materiály k třídění pro školku_ZŠ Býšť

METODICKÝ PŘÍSTUP

Naše metodika má pomoci k tomu, abychom si cestu s žáky bez problému užili, lépe poznali sebe i žáky a objevili potenciál jednotlivců i celé skupiny.

Vize ŠUŽ

Škola je ohniskem, ve kterém vznikají a ze kterého se šíří zkušenosti, jak udržitelně žít v místě a komunitě.

Poslání ŠUŽ

Program prostřednictvím porozumění místu, praktické péče o místo a aktivního zapojení do života komunity rozvíjí u žáků, učitelů a dalších občanů kompetence potřebné pro udržitelný život.

Cíle ŠUŽ

Účastník rozvine své kompetence pro udržitelný život.

Účastník vytvoří konkrétní produkt pomáhající udržitelnému životu v místě a komunitě. S jakou metodou program pracuje?

S čím ŠUŽ pracuje?

V programu Škola pro udržitelný život dochází k propojení projektové výuky a místně zakotveného učení (MZU) tak, že projektová výuka využívá místních témat (přírodních, kulturních, historických, ekonomických a sociopolitických souvislostí) jako jednotícího kontextu pro výuku. Veškeré aktivity směřují k vytvoření produktu přínosného pro místo.

 

Místně zakotvené učení (MZU) má 12 principů (více o MZU). Pro potřebu programu ŠUŽ jsme principy shrnuli do 6 základních (viz obrázek):

Projektová výuka

Projektová výuka nám dává možnost propojovat učení s reálným životem, zabývat se aktuálními otázkami a problémy, vytvářet přínosné věci. V projektové výuce jde o žákovský podnik, při kterém se děti učí systematicky řešit určitou potřebu nebo problém. Vytvoření smysluplného produktu je tím, co dává jejich práci na projektu význam. Znalosti a dovednosti, které při tom potřebují získat, se týkají právě tohoto produktu. Jsou to znalosti a dovednosti, které jsou pro dosažení cíle (vytvoření produktu) potřebné a nezbytné.  Projekt probíhá v delším časovém úseku (projektový den, týden, několik týdnů či měsíců v průběhu školního roku).

 

Součástí ŠUŽ jsou dva cykly projektové výuky:

Produktem prvního cyklu je vytvoření udržitelné „vize místa“ – žáci, na základě zmapování a hlubšího poznání místa, získají, vytřídí a interpretují informace o svém místě a navrhují „jaké místo by chtěli mít“ – kam by měla směřovat jeho budoucnost v horizontu cca 10 let. Následně vytipují několik záměrů (k řešení problémů či potřeb místa), kterými mohou sami přispět k naplnění „vize místa“.

 

Produktem druhého cyklu je realizace projektu užitečného pro místo – žáci se společně shodnou na projektovém záměru, blíže prozkoumají jeho souvislosti, třídí potřebné informace, naplánují řešení a uskuteční je – vytvoří produkt, kterým přispějí k naplnění udržitelné „vize místa“.

Kdo se může přihlásit?

Do programu se mohou přihlásit všechny základní a střední školy z ČR, které chtějí spolupracovat s obcí, aktivními občany, místními iniciativami a dalšími partnery na uskutečnění společných projektů. Realizované projekty přispívají ke zlepšení stavu životního prostředí, zlepšení vztahu učitelů a žáků, vztahů obce, školy a veřejnosti.