K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.
Masarykovo nám. 8
787 01 Šumperk, okres Šumperk
Na školní dvůr se podařilo žákům gymnázia Šumperk obrátit pozornost nejenom svých spolužáků, ale i široké veřejnosti. Své nově nabité znalosti žáci využili při tvorbě adaptačních opatření. Žáci ozelenili plochu, kterou z hlediska klimatické změny vyhodnotili jako rizikovou. Vznikly tak nové záhony, ale také nádoby se sukulenty, které dobře snášejí sucho. Na jejich zavlažování se bude v rámci opatření používat především dešťová voda. Spolupráce s vedením školy pak žáky přivedla k diskuzi s architekty a otevřela tak prostor pro další velké plány.
Žáci získali znalosti o klimatické změně a učili se o ní přemýšlet – rozlišovat adaptační a mitigační opatření, pozorovat touto optikou okolí školy i svůj vlastní život ve škole i v rodinách. Na základě nově získaných informací o klimatické změně se žáci rozhodli zaměřit na možnosti adaptace a mitigace na školním dvoře.
Žáci nejdříve psali slohovou práci o své cestě do školy s ohledem na přírodní a urbanistické podmínky města a klimatickou změnu. Poté vytvářeli myšlenkovou mapu za pomoci „bouře myšlenek“, učili se o klimatické změně a adaptačních a mitigačních opatřeních. Žáci nejdříve malovali na látkové, dlouhodobě použivatelné tašky – což brali jako mitigační opatření. Také tvořili klimatickou mapu, zaměřenou na část Šumperka v blízkém okolí školy. Svůj adaptační projekt se rozhodli realizovat v bezprostřední blízkosti školy – souvisel s vysázením zeleně, zvelebením školního dvora, konzumací regionálních a sezónních potravin. Nezanedbatelné je i zalévání dešťovou vodou z naší zahradní nádrže. Žáci také vysázeli menší množství netřesků do nádob na školním dvoře. V průběhu projektu žáci spolupracovali hlavně s vedením školy, které uspořádalo o školním dvoře diskusi s architektkami, které navrhují úpravu dvora a propagují více zeleně a zelené střechy. Vedení školy přijalo zvelebování školního dvora se zájmem. Paralelně s naším projektem začal probíhat velký projekt na přestavbu školního dvora – vytváření architektonické studie a shromažďování finančních prostředků. Jedním ze záměrů je klimatu příznivé řešení: zelené střechy, venkovní učebny i více zeleně na školním dvoře. Tak se na školní dvůr obrátila pozornost celé školy, rodičovské veřejnosti, absolventů školy i sponzorů.
Žáci se zaměřili na zvelebení školního dvora – vytvořili nové záhony zavlažované dešťovou vodou a umístili na školním dvoře nádoby se sukulenty, které snášejí velké sucho. Zpestřili tak vegetaci na místě s převahou asfaltové plochy.
Program Škola pro udržitelný život byl financován z projektu Raising Education and Awareness of Climate Change in Czech Classrooms and Communities, který je financován z programu Evropské unie LIFE. Sdílený obsah nemusí nutně odrážet postoje Evropské unie. Výhradní odpovědnost za něj nese Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov.
Jednou měsíčně Vám budeme e-mailem zasílat zajímavé postřehy, doporučení, tipy a inspiraci k tématu místně zakotveného učení. Konkrétně se jedná například o doporučení na nově vzniklé publikace, semináře, na které se můžete přihlásit, možnosti zapojení do projektů, naše nové newslettery, a další.
Je škola, která aktivně mění své okolí, pomáhá žákům vytvářet si vztah k místu, dává žákům slovo, připravuje je na skutečný život, je otevřená komunitě a mění svět k lepšímu.