K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.


Zelený školní dvůr

ŠKOLA

Gymnázium Šumperk

Masarykovo nám. 8
787 01 Šumperk, okres Šumperk

Typ školy: Gymnázium
Velikost školy: 570
Velikost obce: 24 969 obyvatel
Kraj: Olomoucký

ANOTACE

Na školní dvůr se podařilo žákům gymnázia Šumperk obrátit pozornost nejenom svých spolužáků, ale i široké veřejnosti. Své nově nabité znalosti žáci využili při tvorbě adaptačních opatření. Žáci ozelenili plochu, kterou z hlediska klimatické změny vyhodnotili jako rizikovou. Vznikly tak nové záhony, ale také nádoby se sukulenty, které dobře snášejí sucho. Na jejich zavlažování se bude v rámci opatření používat především dešťová voda. Spolupráce s vedením školy pak žáky přivedla k diskuzi s architekty a otevřela tak prostor pro další velké plány.

CÍL PROJEKTU

Žáci získali znalosti o klimatické změně a učili se o ní přemýšlet – rozlišovat adaptační a mitigační opatření, pozorovat touto optikou okolí školy i svůj vlastní život ve škole i v rodinách. Na základě nově získaných informací o klimatické změně se žáci rozhodli zaměřit na možnosti adaptace a mitigace na školním dvoře.

HLAVNÍ AKTIVITY

Žáci nejdříve psali slohovou práci o své cestě do školy s ohledem na přírodní a urbanistické podmínky města a klimatickou změnu. Poté vytvářeli myšlenkovou mapu za pomoci „bouře myšlenek“, učili se o klimatické změně a adaptačních a mitigačních opatřeních. Žáci nejdříve malovali na látkové, dlouhodobě použivatelné tašky – což brali jako mitigační opatření. Také tvořili klimatickou mapu, zaměřenou na část Šumperka v blízkém okolí školy. Svůj adaptační projekt se rozhodli realizovat v bezprostřední blízkosti školy – souvisel s vysázením zeleně, zvelebením školního dvora, konzumací regionálních a sezónních potravin. Nezanedbatelné je i zalévání dešťovou vodou z naší zahradní nádrže. Žáci také vysázeli menší množství netřesků do nádob na školním dvoře. V průběhu projektu žáci spolupracovali hlavně s vedením školy, které uspořádalo o školním dvoře diskusi s architektkami, které navrhují úpravu dvora a propagují více zeleně a zelené střechy. Vedení školy přijalo zvelebování školního dvora se zájmem. Paralelně s naším projektem začal probíhat velký projekt na přestavbu školního dvora – vytváření architektonické studie a shromažďování finančních prostředků. Jedním ze záměrů je klimatu příznivé řešení: zelené střechy, venkovní učebny i více zeleně na školním dvoře. Tak se na školní dvůr obrátila pozornost celé školy, rodičovské veřejnosti, absolventů školy i sponzorů.

VÝSTUPY

Žáci se zaměřili na zvelebení školního dvora – vytvořili nové záhony zavlažované dešťovou vodou a umístili na školním dvoře nádoby se sukulenty, které snášejí velké sucho. Zpestřili tak vegetaci na místě s převahou asfaltové plochy.
 
Program Škola pro udržitelný život byl financován z projektu Raising Education and Awareness of Climate Change in Czech Classrooms and Communities, který je financován z programu Evropské unie LIFE. Sdílený obsah nemusí nutně odrážet postoje Evropské unie. Výhradní odpovědnost za něj nese Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov.
 

FOTOGALERIE

DALŠÍ PROJEKTY

Jaké dopady na klima má naše oblečení? Na téma fast fashion a její dopady na změnu klimatu a lidská práva se zaměřili žáci ze základní školy v Novém Bydžově.
Adaptační opatření realizované na školním dvoře v průběhu projektu prezentovali žáci ze základní školy v Jičíně široké veřejnosti v během osvětové akce.
Školní jezírko zlepší mikroklima místa a zároveň podpoří jeho biodiverzitu. To si uvědomili i žáci základní školy v Náchodě a do realizace vlastního jezírka se v rámci projektu pustili.
Výsadbou třiceti listnatých stromů podpořili žáci a žákyně ze základní školy v Malči svou obec v její práci na ochraně klimatu.
Jakým způsobem může každý člověk přispět k ochraně klimatu, informovali v rámci svého osvětového projektu žáci střední školy v Havířově - Prostřední Suché.