K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.
Základní škola Vrchlabí, Školní 1336
543 01 Vrchlabí, okres Trutnov
Velikost obce – 12 461 obyvatel
Kraj – Královehradecký
Web – http://www.zsskolnivr.cz/
Projektu se zúčastnili žáci 8.C, resp. 9.C. Na základě zpracování problematiky Obec 2030 žáci vytvořili podklady pro Vizi 2030. Konečná podoba vznikla po zapracování připomínek Spolku Pro Hartu a po připomínkování na veřejném představení. Na základě třídní diskuse došlo k výběru námětu na projektový záměr – vodní ptactvo na rybníku Kačák, význam mrtvého a odumírajícího dřeva v lužním lesíku a připomenutí existence valů z dob bramborové války a také renovace lavičky u ohniště na Ovčáku.
Cílem projektu bylo vytvoření něčeho smysluplného a udržitelného v obci, zrealizovat vybraný projektový záměr, informační panely, tabulky a lavičku pro veřejnost.
Navázat demokratický dialog s osobami s rozhodovací pravomocí na místní (komunální) úrovni, dalšími odborníky a komunitou tak, aby spolupracovali při řešení otázek udržitelného rozvoje obce.
Dílčí cíle:
– interpretace přírodních zajímavostí vodní ornitofauny rybníka Kačák (Vejsplachy)
– interpretace přírodních zajímavostí života v lužním lesíku u Kačáku (Vejsplachy)
– uvědomit si význam mrtvých a odumírajících stromů v krajině
– interpretace historických událostí a informování o přítomnosti valů z doby Bramborové války
– znovuobjevení místa, hromadného pohřebiště, kde na mohyle kdysi stával kamenný kříž
Září – listopad 2019:
Aktivity na sladění třídního kolektivu, sebepoznání a sebehodnocení, zjišťování silných a slabých stránek, pobyt v H. Maršově, problematika udržitelného rozvoje
Prosinec 2019:
Na základě diskuse a vyhodnocení pocitové mapy v 8.C byla vybrána témata projektu – život na Kačáku (vodní ptáci, odumřelé dřevo a dřevokazné organismy v lužním lesíku) a Bramborová válka.
Leden 2020:
Diskuse s odborníky, kontaktování odborníků e-mailem, příprava podkladů pro výrobu panelů:
1. Kobrle – Bramborová válka
2. Kalliontzi a P. Mládková – význam odumřelého dřeva, živočichové odumřelého dřeva
3. Marek – vodní ptáci na rybníku Kačák
4. Vodnárek – historické hromadné pohřebiště, kde jsou valy – navštívení s historikem
Žákyně G. Kamešová, K. Nosková – příprava prezentace o Vizi obce 2019 – 2030
Únor 2020:
Veřejné představení Vize na městském úřadě, připomínkování Vize místostarostou M. Vávrou a vedoucím Odboru ŽP R. Vichem (vizi si vyžádali k prostudování s předstihem). Žák Mrkva – zaznamenání připomínek k vizi Na základě podnětů ze Spolku Pro Hartu (dříve neformální uskupení Harťáci) a osobní zkušeností žáků s přeplněností kontejnerů na tříděný odpad a nevzhledností sběrných míst, zejména centrálního sběrného místa u motorestu ve Vrchlabí 3 (Harta) žáci (resp. N Tuháčková) nafotili přeplněné kontejnery a v rámci projednávání Vize 2019 – 2030 upozorňovali na tento problém a navrhovali zástupcům města různá řešení. Nakonec se podařilo, i díky tomuto projektu, zvýšit frekvenci svozu odpadů z 2x týdně na 3x týdně (začátek března 2020) a u centrálního sběrného prostoru byly kontejnery odcloněny živým plotem z růže svraskalé (říjen 2020). Uč. Vodnárek – oslovil členy České společnosti ornitologické a Ornitologické sekce při Správě KRNAP s prosbou poskytnutí autorských fotografií (zdarma) živočichů zachycených na infopanelech
Březen 2020:
Uč. Vodnárek – z žákovských podkladů dopracována konečná podoba Vize obce 2019 – 2030. Z žákovských podkladů vytvořen konečný koncept infopanelů, který byl předán grafikovi. 8.C – vytipování mrtvých nebo odumírajících stromů pro jejich označení tabulkou o významu odumírajícího dřeva v krajině (tab. navrtal D. Vodnárek – koronavirus uzavřel školy)
Květen 2020:
Vodnárek, R. Vich (odbor ŽP) a pan Tauš (Služby Města Vrchlabí) vyznačili v terénu místa, kde budou ukotveny v zemi infopanely, na náklady Vrchlabí patky vyrobily a instalovaly do země Služby Města Vrchlabí (dohodnuto při prezentaci Vize 2019-2020 na městském úřadě v únoru)
Červen 2020:
Slavnostní zakončení projektu, instalace informačních panelů. Přítomni: ředitel školy J. Palátka, vedoucí odboru školství R. Albrechtová, zastupitel města a historik M. Bartoš, občan Harty (zájmové území projektu) a náměstek ředitele Správy KRNAP J. Kašpar, koordinátorka za SEVER S. Kozlovská
Říjen 2020:
Vysázení živého plotu k odclonění kontejnerů na tříděný odpad – f. Doupovec.
Listopad 2020:
9.C – účast žáků na online sdílecí a závěrečné konferenci. Prezentace žákovského projektu, přednášky zástupců OSN, MŽP a dalších hostů na téma udržitelného rozvoje.
Žáci vytvořili:
– informační panel A3 o vodním ptactvu na rybníku Vejsplachy – tzv. Kačák
– informační panel A3 o odumřelém dřevě a životě v něm v lužním lesíku u Kačáku
– informační panel A3 o Bramborové válce a valech na Ovčáku (kopec v Hartě)
– informační tabulky A5 o významu odumřelého dřeva (instalováno na 2 stromy v Hartě)
– informační tabulka A4 o historickém pohřebišti lidí zemřelých na tyfus a choleru v 18. století na konci
Harty
– díky realizaci projektu a osazení horního úbočí kopce Ovčáku panelem o bramborové válce Město schválilo grant, ze kterého Spolek Pro Hartu (tehdy jen Harťáci) nechal vyrobit novou lavičku k ohništi a místu setkávání v Hartě
– i díky Vizi 2019-2030 se zvýšila frekvence svozu tříděného odpadu z 2x týdně na 3x týdně, čímž se zlepšila situace s přeplněností kontejnerů na tříděný odpad
– díky Vizi 2019 – 2030 byl vysázen živý plot z růží svraskalých podél největšího sběrného místa v Hartě, došlo tak k částečnému odclonění nevzhledných kontejnerů (dojde, až růže vyrostou)
Jednou měsíčně Vám budeme e-mailem zasílat zajímavé postřehy, doporučení, tipy a inspiraci k tématu místně zakotveného učení. Konkrétně se jedná například o doporučení na nově vzniklé publikace, semináře, na které se můžete přihlásit, možnosti zapojení do projektů, naše nové newslettery, a další.
Je škola, která aktivně mění své okolí, pomáhá žákům vytvářet si vztah k místu, dává žákům slovo, připravuje je na skutečný život, je otevřená komunitě a mění svět k lepšímu.