K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.


Klimatická stezka

ŠKOLA

Základní škola a Mateřská škola Cehnice

387 52 Cehnice, okres Strakonice

Typ školy: Základní škola
Velikost školy: 165 žáků
Velikost obce: 513 obyvatel
Kraj: Jihočeský

ANOTACE

Na základě mapování v obci se rozhodli žáci zapojení do projektu věnovat osvětě. Ve spolupráci se školou a obcí se jim podařilo převést odborné informace o mitigačních a adaptačních opatření do příběhů. Vznikla tak unikátní, naučná klimatická stezka.

CÍL PROJEKTU

Po prozkoumání okolí a zjištění, že vesnice má spoustu klimatických opatření o kterých děti málo ví a některé vůbec, se žáci rozhodli ostatní s těmito opatřeními seznámit a vysvětlit jejich význam.

HLAVNÍ AKTIVITY

Žáci zmapovali opatření a zjistili, že je v obci sedm významných opatření ( poldr, retenční nádrž, ČOV, rybníky, sběrná důr, Reuse centrum, přírodní zahrada, protipovodňové bariéry).Vznikla klimatická stezka, kdy na místech těchto opatření byl zabetonován zkosený kůl, na kterém je umístěný šťítek s QR kódem, po jehož načtení se objeví stránka na webu školu, kde jsou informace o tomto místě, zasazené do příběhu, kdy po těchto místech provází žabka Cehnického panoše (znak a symbol Cehnic) a vypráví mu dětskou formou, jak se místo změnilo a k čemu slouží. Text jsme se snažili udělat srozumitelný pro děti, neboť smysl byl vylákat rodiče s dětmi a přiblížit jim místo poutavě, ale i zároveň poučně. Dále je pod odkazem mapka dalších stanovišť a jsou zde vždy fotky místa před a po. Výsledek, tj stezku žáci představili nejen zastupitelům a žákům ve škole, ale o celém průběhu projektu a vytvoření stezce měli možnost povyprávět i komisi Vesnice roku, která v červnu vesnicí při hodnocení navštívila.

VÝSTUPY

Žáci se naučili lépe plánovat svoji práci, spolupracovat, domlouvat se a dodržovat předem domluvené činnosti. Posunuli se rozhodně ve svých znalostech z oboru klimatu, posílili své komunikační a prezentační schopnosti, jak před spolužáky, tak před dospělými. Spolupracovali se zastupitelstvem obce a hlavně paní starostkou. Vznikla naučná klimatická stezka. Příští rok máme v plánu doplnit stezku o otázky a celou ji povýšit a zveřejnit jako kešku, kdy se na jednotlivá místa přiláká mnohem více i cizích návštěvníkům.
 
Program Škola pro udržitelný život byl financován z projektu Raising Education and Awareness of Climate Change in Czech Classrooms and Communities, který je financován z programu Evropské unie LIFE. Sdílený obsah nemusí nutně odrážet postoje Evropské unie. Výhradní odpovědnost za něj nese Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov.



FOTOGALERIE

DALŠÍ PROJEKTY

Kromě výsadby nových stromů žáci ze ZŠ Buzulucká uklidili blízký lesopark, ve kterém také nainstalovali několik edukativních cedulí pro veřejnost.
Žáci ZŠ Plaňany se zaměřili na problematiku klimatické změny v místním kontextu a rozhodli se ve svém projektu věnovat osvětě v obci i ve škole.
Jak můžeme v rámci každodenního života reagovat na klimatickou změnu? Tuto a další podobné otázky si kladli žáci z 4. - 6. třídy Základní školy Labyrint Lhota.
Terciáni z gymnázia v Úpici vytvořili v rámci svého projektu hned několik adaptačních opatření, vedoucích ke zlepšení mikroklimatu a biodiverzity.
Žákyně z kroužku Třebechovák při DDM Třebechovice se během své roční práce zaměřily především na problematiku odpadů.