K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.


Kompostováním k nižší uhlíkové stopě

ŠKOLA

Základní a Mateřská škola Skřipov

Hrabství 48
747 41 Skřipov, okres Opava

Typ školy: Základní a mateřská škola
Velikost školy: 225 žáků
Velikost obce: 998 obyvatel
Kraj: Moravskoslezský

ANOTACE

Žáci se aktivně zapojili do řešení klimatické změny v okolí své školy. Podařilo se jim zmapovat klimatické hrozby, udělali akční plán, informovali vedení obce a vedení školy. Vybudovali svépomocí kompostér a vyvýšený záhon v blízkosti školy. Zapojili i místní zahrádkáře, kteří jim pomohli s výsadbou rostlin a místní firmu Hon. Dokázali naslouchat hlasu odborníků, kteří jim zprostředkovali nejen klimatickou změnu, ale nabídli i řešení.

CÍL PROJEKTU

„Žáci se v projektu zaměřili na uhlíkovou stopu a její výpočet. Cílem žákovského projektu bylo zavedení mitigačních opatření na pozemku školy, které povedou k dlouhodobému snižování emisí oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů na školní úrovni.“

HLAVNÍ AKTIVITY

Po zmapování obce a okolí školy, žáci vytipovali několik problematických míst, kde jsou dopady klimatické změny nejsilnější. Žáci také zmapovali klimatické hrozby a adaptační opatření v obci. Po konzultaci s vedením školy a obce se rozhodli řešit problémy v okolí školy. Vytipovali několik míst a rozhodli se řešit problém s odpadem, který končí na skládkách a produkuje metan. Snažili se zjistit, jak snížit uhlíkovou stopu dovážených potravin. Rozhodli se vybudovat vyvýšené záhony a kompostér, který bude nejen zdrojem kompostu, ale bude snižovat produkci metanu ze skládek, kde by se rozkládaly zbytky potravy. Do programu se zapojili žáci 8. ročníku a na realizaci projektu má svůj podíl každý z nich.

Žáci zažili besedu s Mgr. Ondřejem Daňkem z organizace Čisté nebe, který vysvětloval názorně, odkud se bere velké množství CO2, které způsobuje klimatickou změnu a co s tím dělat. Než se žáci vrhli na mapování v obci Skřipov, vytvořili si myšlenkové mapy, které se týkali klimatické změny, bavili se o příčinách i následcích klimatické změny. Při mapování obce zjistili žáci mnoho věcí ohledně hrozeb klimatické změny, kterých si dříve vůbec nevšimlo. Napadala je i různá řešení, které pak diskutovali s vedením obce, panem starostou Ing. Radimem Čechem. Ten přinesl do diskuze spoustu užitečných rad a nápadů. Žáci viděli, že jejich monitoring má význam i pro dospělé.

Žáci si změřili svoji uhlíkovou stopu, kterou následně zpracovali ve formě plakátu a vyvěsili na chodbě ve škole. Proběhlo další vzdělávání v ekologickém centru Sluňákov, kde se zaměřili na badatelskou činnost. Zjistili například kolik kg CO2 je schopen vyvázat vzrostlý strom a kolik uhlíku takto zadrží po dlouhé roky.

V květnu proběhlo setkání s paní Lucií Agelovou, která žáky učila jak mohou snižovat svoji uhlíkovou stopu např. pomocí principu zero waste. Žákům se toto setkání líbilo a odnesli si z něj hodně praktických nápadů do běžného života. Proběhlo setkání i s panem Honem, který pomohl při realizaci kompostéru a přinesl spoustu praktických nápadů. V červnu jsme se vrhli na výběr místa, kde kompostér a vyvýšený záhon umístíme. Žáci místo vyměřili, vyčistili a připravili na realizaci.

VÝSTUPY

Žáci se zaměřili na možnosti snižování uhlíkové stopy, a to jak na osobní rovině tak i ve škole. Nejdříve svoji uhlíkovou stopu změřili a výsledky ve formě plakátu prezentovali v prostorách školy. Na základě spolupráce s obcí a vedením školy vybudovali na školní zahradě nové vyvýšené záhony a kompostér, který poslouží nejen jako zdroj kompostu ale pomůže snížit uhlíkovou stopu školy.
 
A co říkají o zapojení do ŠUŽ samotní žáci?
 
“Poznávali jsme více naší obec a viděli věci, kterých jsme si dříve nevšímali. Zjistili jsme, že můžeme v dobrém zlepšovat místo kde žijeme a vedení obce nám naslouchá.”
“Dále se chceme zaměřit i na hospodaření s odpadem doma a využít ho podobně jako v našem projektu, ale většina to stejně tak už doma dělá. Někteří máme doma kompost a pěstujeme vlastní zeleninu.”
Projekt stál zato. Máme radost ze všeho co se povedlo.
 
Program Škola pro udržitelný život byl financován z projektu Raising Education and Awareness of Climate Change in Czech Classrooms and Communities, který je financován z programu Evropské unie LIFE. Sdílený obsah nemusí nutně odrážet postoje Evropské unie. Výhradní odpovědnost za něj nese Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov.
 

FOTOGALERIE

DALŠÍ PROJEKTY

Jaké dopady na klima má naše oblečení? Na téma fast fashion a její dopady na změnu klimatu a lidská práva se zaměřili žáci ze základní školy v Novém Bydžově.
Adaptační opatření realizované na školním dvoře v průběhu projektu prezentovali žáci ze základní školy v Jičíně široké veřejnosti v během osvětové akce.
Školní jezírko zlepší mikroklima místa a zároveň podpoří jeho biodiverzitu. To si uvědomili i žáci základní školy v Náchodě a do realizace vlastního jezírka se v rámci projektu pustili.
Výsadbou třiceti listnatých stromů podpořili žáci a žákyně ze základní školy v Malči svou obec v její práci na ochraně klimatu.
Jakým způsobem může každý člověk přispět k ochraně klimatu, informovali v rámci svého osvětového projektu žáci střední školy v Havířově - Prostřední Suché.