K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.
Hrabství 48
747 41 Skřipov, okres Opava
Žáci se aktivně zapojili do řešení klimatické změny v okolí své školy. Podařilo se jim zmapovat klimatické hrozby, udělali akční plán, informovali vedení obce a vedení školy. Vybudovali svépomocí kompostér a vyvýšený záhon v blízkosti školy. Zapojili i místní zahrádkáře, kteří jim pomohli s výsadbou rostlin a místní firmu Hon. Dokázali naslouchat hlasu odborníků, kteří jim zprostředkovali nejen klimatickou změnu, ale nabídli i řešení.
„Žáci se v projektu zaměřili na uhlíkovou stopu a její výpočet. Cílem žákovského projektu bylo zavedení mitigačních opatření na pozemku školy, které povedou k dlouhodobému snižování emisí oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů na školní úrovni.“
Po zmapování obce a okolí školy, žáci vytipovali několik problematických míst, kde jsou dopady klimatické změny nejsilnější. Žáci také zmapovali klimatické hrozby a adaptační opatření v obci. Po konzultaci s vedením školy a obce se rozhodli řešit problémy v okolí školy. Vytipovali několik míst a rozhodli se řešit problém s odpadem, který končí na skládkách a produkuje metan. Snažili se zjistit, jak snížit uhlíkovou stopu dovážených potravin. Rozhodli se vybudovat vyvýšené záhony a kompostér, který bude nejen zdrojem kompostu, ale bude snižovat produkci metanu ze skládek, kde by se rozkládaly zbytky potravy. Do programu se zapojili žáci 8. ročníku a na realizaci projektu má svůj podíl každý z nich.
Žáci zažili besedu s Mgr. Ondřejem Daňkem z organizace Čisté nebe, který vysvětloval názorně, odkud se bere velké množství CO2, které způsobuje klimatickou změnu a co s tím dělat. Než se žáci vrhli na mapování v obci Skřipov, vytvořili si myšlenkové mapy, které se týkali klimatické změny, bavili se o příčinách i následcích klimatické změny. Při mapování obce zjistili žáci mnoho věcí ohledně hrozeb klimatické změny, kterých si dříve vůbec nevšimlo. Napadala je i různá řešení, které pak diskutovali s vedením obce, panem starostou Ing. Radimem Čechem. Ten přinesl do diskuze spoustu užitečných rad a nápadů. Žáci viděli, že jejich monitoring má význam i pro dospělé.
Žáci si změřili svoji uhlíkovou stopu, kterou následně zpracovali ve formě plakátu a vyvěsili na chodbě ve škole. Proběhlo další vzdělávání v ekologickém centru Sluňákov, kde se zaměřili na badatelskou činnost. Zjistili například kolik kg CO2 je schopen vyvázat vzrostlý strom a kolik uhlíku takto zadrží po dlouhé roky.
V květnu proběhlo setkání s paní Lucií Agelovou, která žáky učila jak mohou snižovat svoji uhlíkovou stopu např. pomocí principu zero waste. Žákům se toto setkání líbilo a odnesli si z něj hodně praktických nápadů do běžného života. Proběhlo setkání i s panem Honem, který pomohl při realizaci kompostéru a přinesl spoustu praktických nápadů. V červnu jsme se vrhli na výběr místa, kde kompostér a vyvýšený záhon umístíme. Žáci místo vyměřili, vyčistili a připravili na realizaci.
Žáci se zaměřili na možnosti snižování uhlíkové stopy, a to jak na osobní rovině tak i ve škole. Nejdříve svoji uhlíkovou stopu změřili a výsledky ve formě plakátu prezentovali v prostorách školy. Na základě spolupráce s obcí a vedením školy vybudovali na školní zahradě nové vyvýšené záhony a kompostér, který poslouží nejen jako zdroj kompostu ale pomůže snížit uhlíkovou stopu školy.
A co říkají o zapojení do ŠUŽ samotní žáci?
“Poznávali jsme více naší obec a viděli věci, kterých jsme si dříve nevšímali. Zjistili jsme, že můžeme v dobrém zlepšovat místo kde žijeme a vedení obce nám naslouchá.”
“Dále se chceme zaměřit i na hospodaření s odpadem doma a využít ho podobně jako v našem projektu, ale většina to stejně tak už doma dělá. Někteří máme doma kompost a pěstujeme vlastní zeleninu.”
“Projekt stál zato. Máme radost ze všeho co se povedlo.”
Program Škola pro udržitelný život byl financován z projektu Raising Education and Awareness of Climate Change in Czech Classrooms and Communities, který je financován z programu Evropské unie LIFE. Sdílený obsah nemusí nutně odrážet postoje Evropské unie. Výhradní odpovědnost za něj nese Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov.
Jednou měsíčně Vám budeme e-mailem zasílat zajímavé postřehy, doporučení, tipy a inspiraci k tématu místně zakotveného učení. Konkrétně se jedná například o doporučení na nově vzniklé publikace, semináře, na které se můžete přihlásit, možnosti zapojení do projektů, naše nové newslettery, a další.
Je škola, která aktivně mění své okolí, pomáhá žákům vytvářet si vztah k místu, dává žákům slovo, připravuje je na skutečný život, je otevřená komunitě a mění svět k lepšímu.