K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.


Komunitní akce o digitální gramotnosti

ŠKOLA

Základní škola a mateřská škola Ptení

Ptení 157
798 43, Ptení, okres Prostějov

Typ školy: Základní škola a mateřská škola
Velikost školy: 300 žáků
Velikost obce: 1097 obyvatel
Kraj: Olomoucký

ANOTACE

Žáci ZŠ Ptení připravili komunitní akci „Umělá inteligence pro začátečníky“, která pomohla propojit různé generace v obci a zvýšit povědomí o možnostech i rizicích spojených s moderními technologiemi. Ve spolupráci s pedagogy připravili výukové materiály, vedli ukázky práce s nástroji AI a pomáhali účastníkům během celé akce. Projekt podpořil digitální gramotnost, mezigenerační spolupráci i aktivní občanství.

CÍL PROJEKTU

Žáci se zaměřili na nízkou digitální gramotnost části obyvatel obce, zejména starší generace. Vnímali potřebu lepšího porozumění moderním technologiím, což bránilo některým lidem ve využívání digitálních služeb, komunikaci či orientaci v rychle se měnícím světě.

HLAVNÍ AKTIVITY

Žáci z kroužku Světový klub (4. – 8. třída) v průběhu školního roku vytvořili tzv. pocitovou mapu a vizi obce Ptení. Tyto výsledky prezentovali na zastupitelstvu obce. Projekt vyvrcholil komunitní akcí „Umělá inteligence pro začátečníky“, kterou realizovali žáci za podpory pedagogů. Žáci připravili obsah, akci naplánovali, propagovali, realizovali a nakonec reflektovali. Žáci fungovali jako lektoři, asistenti i organizátoři. Žáci v rámci projektu také zorganizovali Fair Trade snídani pro své spolužáky i pro veřejnost. 

Projekt přispěl k udržitelnosti zejména v sociální oblasti – posiloval soudržnost komunity, mezigenerační dialog a rovný přístup ke vzdělávání. Dále vedl žáky k odpovědnému a kritickému využívání technologií a ke sdílení znalostí způsobem, který podporuje spravedlivější a propojenější společnost. Tím se naplňují klíčové cíle SDGs (např. cíl č. 4, 10, 11, 17).

VÝSTUPY

Díky realizaci komunitní akce se žáci naučili připravit smysluplnou akci pro veřejnost, zlepšili své organizační a komunikační dovednosti, naučili se přizpůsobit obsah různému publiku a efektivně spolupracovat v týmu. Také se rozvinuli v oblasti digitální gramotnosti a získali větší sebevědomí při veřejném vystupování.

FOTOGALERIE

DALŠÍ PROJEKTY

Kromě výsadby nových stromů žáci ze ZŠ Buzulucká uklidili blízký lesopark, ve kterém také nainstalovali několik edukativních cedulí pro veřejnost.
Žáci ZŠ Plaňany se zaměřili na problematiku klimatické změny v místním kontextu a rozhodli se ve svém projektu věnovat osvětě v obci i ve škole.
Jak můžeme v rámci každodenního života reagovat na klimatickou změnu? Tuto a další podobné otázky si kladli žáci z 4. - 6. třídy Základní školy Labyrint Lhota.
Terciáni z gymnázia v Úpici vytvořili v rámci svého projektu hned několik adaptačních opatření, vedoucích ke zlepšení mikroklimatu a biodiverzity.
Žákyně z kroužku Třebechovák při DDM Třebechovice se během své roční práce zaměřily především na problematiku odpadů.